bg 2

„Modelarea conștientă și inteligentă a obiceiurilor și a opiniei maselor este un element important într-o democrație. Iar cei care stau în spatele acestui mecanism nevăzut, constituie un fel de guvern invizibil care este adevărata putere conducătoare.” Citatul aparține lui Edward Bernays, unul dintre inițiatorii PR-ului și nepotul lui Sigmund Freud.

Până la renumitul psihanalist, se credea că oamenii își fundamentează deciziile pe gândirea rațională. Freud a venit cu părerea că, în realitate, suntem destul de emoționali în comportament și că instinctele de supraviețuire, cum ar fi nevoia de hrană, apă, sex, ne guvernează. Iar aceasta nu înseamnă decât că tot ce credem poate fi modelat. Bernays a decis să pună teoria unchiului său în practică pentru a schimba păreri, comportamente și pentru a face renumite produsele și serviciile. Mai jos sunt 3 dintre cele mai curioase campanii de PR ale sale.

micul dejun american

Ce înseamnă un mic dejun bogat în calorii? Exact. Tradiționalele ochiuri cu șuncă. Cu mulți ani în urmă, însă, pentru americani, și pentru mulți dintre noi, de altfel, nu era chiar așa. Totul s-a schimbat când un producător de mezeluri din SUA s-a adresat după ajutor la Bernays.

Soluția propusă de maestrul în PR nu a fost scăderea prețurilor sau promovarea în ziare. El a schimbat conceptul de mic dejun american. Iar pentru aceasta a pus grija pentru sănătate în joc.

Tot ce a făcut Bernays a fost să se adreseze doctorilor cu întrebarea: „Care mic dejun este mai bun pentru sănătate - unul ușor sau unul bogat în calorii?” Toți într-un glas au spus „caloric”.

În campania publicitară care a urmat, Berneys a înlocuit abstractul „mic dejun bogat în calorii” cu ceva mai concret – ouă ochiuri cu șuncă. Astfel, nu doar a salvat de faliment producătorii de mezeluri și pe cei de ouă, ci a creat un nou trend culinar popular și astăzi.

flăcările libertății

Lupta pentru emancipare a femeilor a fost nu doar pentru dreptul la vot, la muncă, accesul la învățământul superior și la funcții de conducere. A însemnat și dreptul de a fuma în public. Până la mijlocul anilor '20, femeile din SUA aveau voie să fumeze doar acasă, în public fiind interzis prin lege.

Președintele American Tobacco Company de pe atunci, desigur, nu își dorea să piardă un segment atât de important de consumatori. El era sigur că astfel va mări vânzările și a apelat la Bernays.

Având în minte faptul că femeile sunt antrenate în acțiuni pentru drepturile lor, Bernays a decis să folosească aceasta în campania sa. El a consultat psihanaliștii, care au fost de părere că țigările le egalează pe femei în drepturi cu bărbații. Că ar putea deveni un fel de flăcări ale libertății.

Maestrul în PR a lansat articole în întreaga țară și cu aceasta o întreagă mișcare națională. Campania nu a schimbat legea, dar efectul său pe termen lung s-a făcut totuși văzut.

baletul

În 1915 pe nimeni nu-l interesa baletul în Statele Unite. Mai ales cel masculin. Nici măcar pe Bernays. Dar acesta a fost doar un motiv în plus ca să accepte campania pentru teatrul rusesc Deaghilev.

Mai întâi, a promovat evenimentul în cele mai faimoase reviste. A plasat istorii despre costumele dansatorilor și modelele în vogă în revistele pentru femei. Publicațiile săptămânale au primit fotografii color ale balerinilor. Pentru aceasta, Bernays a mers la îndeplinirea oricărei schimbări solicitate de redactori. Pentru una din reviste a acceptat chiar să retușeze fustele dansatorilor, coborându-le până sub genunchi. În rezultat, evenimentul a fost promovat de mai mult de 20 de reviste.

Berneys a convins producătorii americani de haine să lanseze colecții în stilul costumelor de balet, iar revistele – să le promoveze. Stilul a devenit în scurt timp extrem de popular în boutique-urile de pe 5th Avenue.

În ultimul rând, a folosit recenziile de peste hotare pentru a scoate în evidență popularitatea mondială a artiștilor. Iar în ziua în care trupa a ajuns în SUA, Berneys a făcut fotografii cu mulțimea de fani care îi aștepta în port. Le-a distribuit apoi în presa din întreaga țară.

Biletele au fost vândute cu mult înainte de deschiderea turneului și chiar a fost repetat. Iar americanii, dar și întreaga lume, și-au schimbat pentru totdeauna părerea despre balet.